Apel politickým stranám

Rada seniorů ČR zaslala apel politickým stranám, které mají šanci uspět ve volbách do poslanecké sněmovny, který se týká digitalizace. Ta je častým tématem napříč obory a resorty a řada seniorů s ní má problém. Neříkáme, že se to týká všech seniorů, jak je nám často podsouváno, víme velmi dobře, že i mezi touto generací je mnoho těch, kteří si s digitalizací poradit umějí a nové technologie je baví, ale úkolem Rady seniorů ČR je poukazovat i na skutečnost, že část (nejen) seniorské populace s digitalizací problém má, neví si rady a zcela jistě to nevyřeší kurzy digitální gramotnosti, které nabízejí mnohé organizace.  Považujeme za neakceptovatelné digitální vyloučení části občanů – nejen seniorů, ale také například osob s neurologickými diagnózami. Digitalizace nesmí znamenat ztrátu práv a přístupu k informacím.

             Dovolte nám ve stručnosti několik základních dat:

-           96 % osob starších 65 let má mobilní telefon – tento podíl je neměnný již několik let, což znamená, že 4 % (cca 95 000 osob) nemá ani ten.

-          Více než polovina (54 %) osob 65+ však používá tlačítkový přístroj

-          Je pravdou, že podíl seniorů s chytrým telefonem každým rokem stoupá, avšak senioři jej většinou využívají jen k několika funkcím, například fotografie a jejich sdílení.

-          Aplikace využívá pravidelně přibližně třetina seniorů z uvedeného počtu, většina pak zejména aplikace nákupní, které jim přinášejí slevy v obchodech.

-          Internet na chytrém telefonu používá 32 % seniorů. Přes wi-fi se jich připojuje 30 % a přes mobilní data 24 %. Jinými slovy, ani chytrý telefon zdaleka neznamená přístup do on-line prostředí.

-          Důvodem je, dle našeho průzkumu v první řadě vysoká cena dat. Máme ale i zpětné vazby z malých obcí, kde pokrytí signálem vůbec není!

-          A dále vysvětlení, že vzhledem k horšímu zraku i jemné motorice nemá internet v telefonu význam, protože malá obrazovka je nekomfortní.

-          Co se týče internetu jako takového, v kategorii mladších seniorů (65-74 let) ho používá 65 % osob, ve skupině nad 75 let pouze 34 % osob.

-          I zde hraje významnou roli cena internetového připojení, ale i pořízení příslušné techniky, což jsou pro mnoho seniorů náklady vysoké a zbytné. To se týká zejména osamocených seniorů, kteří jsou v nájemních bytech, jejichž náklady na bydlení, kdy 19 % z těchto osob vydává na bydlení 40 % svého příjmu. V této souvislosti upozorňujeme na skutečnost, že podíl osob ohrožených příjmovou chudobou je mezi osamělými seniory 65+ téměř 38 %. Touto optikou je třeba vnímat i neochotu k dalším platbám takových domácností, včetně nákladů spojených s digitalizací.

Na téma digitalizace narážíme v obchodech, které poskytují slevy pouze prostřednictvím mobilní aplikace, ve zdravotních pojišťovnách, kde jsou některé benefity v rámci prevence nabízeny pouze v mobilní aplikaci, nově budou mít senioři (narození po roce 1955) přístup k informacím o valorizaci své penze zdarma pouze on-line, banky přesouvají možnosti investic do mobilních aplikací, roste agenda v e-governmentu, a tak by mohl výčet pokračovat.

Rada seniorů ČR se na Vás obrací s žádostí, abyste v rámci další či již probíhající digitalizace brali při tvorbě zákonů v potaz i část populace, která je off-line a i pro ni připravili variantu.

Zarážející je, že alespoň stát při své digitalizaci nezapojí ihned v první fázi jako strategického partnera svůj vlastní podnik – Českou poštu. Proto navrhujeme brát v potaz ještě další variantu, a to zapojení České pošty jako digitálního zprostředkovatele. Česká pošta je díky své pobočkové a kontaktní síti dostupná pro celou populaci, umí pracovat s citlivými údaji, má pravidelný kontakt s mnoha seniory, často i osamělými, její pracovníci se u této části populace těší důvěře. Pokud vzniká komplexní strategie, je třeba, podle našeho soudu, zvážit variantu zapojení tohoto strategického partnera tak, aby mohla být Česká pošta místem, kde off-line populaci pomohou.

Zapojení České pošty jako digitálního zprostředkovatele je podle našeho soudu i způsob, jak nahradit agendu, které ubývá – právě i díky digitalizaci. Stát se snaží na jedné straně šetřit finance na zasílání dopisů (například informace o valorizaci penzí), na druhou stranu to ale znamená ztrátu pro její vlastní společnost – Českou poštu, která tento pokles musí logicky pocítit.

Pro seniorskou populaci je ale zachování České pošty i její pobočkové a kontaktní sítě velmi důležité. Část seniorů je zvyklá vyřizovat si své věci na pobočkách, jejich návštěvu považují i za součást styku se svým okolím, také často uvádějí, že je to pro ně motiv i k určitému pohybu, a to vše je v seniorském věku velice důležité. Nadto je třeba vyzdvihnout skutečnost, že zaměstnancům České pošty senioři věří a jsou pro ně – ve světě, kde se setkávají s mnoha tzv. šmejdy – jistotou, které mohou důvěřovat. Proto Rada seniorů bude v nejbližších letech patřit k zastáncům řešení off-line styku s veřejnou správou prostřednictvím tohoto důvěryhodného partnera a bude usilovat o to, aby digitalizace neznamenala sociální vyloučení.